Közlekedés fejlesztés = Párhuzamosságok szaporítása?

Az agglomerációból kiszervezés alatt álló BKV buszok ügye úgy látszik, hogy jelentősen érinteni fogja a lajosmizsei vasútvonalat. Egyes tervek szerint a jelenleg csak Budapest - Gyál között közlekedő BKV buszok végállomását a Volánbusz kitolná Felsőpakony, Alsópakony érintésével Ócsáig.



Májustól az eddig BKV által üzemeltetett agglomerációs járatokat a Volánbusz veszi át, ez 9 települést érint: Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós és Törökbálint. Egyes források szerint a Volánbusz nem fogja ritkítani a gyáli buszokat, sőt ősztől modern, alacsonypadlós buszokkal fogják kiszolgálni az utasokat.


Jelenleg többnyire ilyen öreg Ikarus 280-asok járnak Gyálra. A volán ígérete szerint ősztől
modern, alacsonypadlós  buszok fognak közlekedni.
Rengeteg ígéretet hallhattunk a párhuzamosságok megszüntetéséről évek óta, de eddig csak balul sültek el a dolgok. Ez most sincs másként sőt, Felsőpakonyon felmérést fognak végezni, hogy valójában milyen igény lenne a Felsőpakony - Gyál viszonylatú buszjáratokra, ugyanis itt a Volánbusz keresi a közlekedés fejlesztésének lehetőségét és állítólag "jelentős közösségi igény mutatkozik rá". Jelenleg Felsőpakony és Gyál között munkanapokon 41 vonat közlekedik 60 percenként, csúcsidőben 20-40 percenként, ez a két település között ingázók igényeit teljesen kielégíti. Legalábbis a busz ugyanonnan indulna, ugyanoda érkezne, a vonat menetideje 6 perc, ezzel szemben a buszé körülbelül 10-15 perc lenne. A megtett táv vasúton 4 km, ez busszal 7 km lenne, nem beszélve arról, hogy jövőre felújítják a Kőbánya-Kispest - Dabas szakaszt, aminek köszönhetően Gyál és Felsőpakony között a menetidő akár 3 percre is csökkenhet vasúton. Biztos, hogy van igény Volánbusz járatokra a két település között?


Lehet, hogy jövőre kevesebben szállnak majd vonatra?

A Volánbusz bekapcsolná az elővárosi közlekedésbe az Alsópakonyon épülő szociális lakóparkot. Amennyiben ez megvalósulna, akkor valószínűleg a 2209 számú [Budapest -] Gyál - Felsőpakony - Ócsa - Dabas buszvonalon közlekednének a buszok. Ezen a vonalon jelenleg Gyál és Dabas között napi egy pár busz közlekedik 609-es számmal tanítási napokon, amely betér Felsőpakonyra és érinti Alsópakonyt. Ha a volán valóban közlekedtetne ezen az útvonalon autóbuszokat, akkor a vasútvonal teljes, 98 kilométeres hosszában lenne párhuzamosan rendszeres autóbusz közlekedés. Ez újabb utasveszteséget eredményezhet, melynek köszönhetően akár ritkíthatják a vonatok számát Budapest és Lajosmizse között. 

Az Alsópakonyiak kiszolgálását úgy lehetne megoldani, hogy közben ne induljon új, párhuzamos buszvonal és ne legyen a vasútnak kára belőle, hogy Alsópakonyról Ócsára az igényeknek megfelelően reggel óránként, akár 30 percenként közlekednének buszok a vasútállomás érintésével, ahol csatlakoznának a Budapest-Nyugati pályaudvar felé közlekedő vonatokhoz. Így  nem csak a Budapest felé közlekedőket, hanem az Ócsára járó diákokat és munkásokat is kiszolgálná egy járattal.

Megjegyzések

  1. Csak azt nem értem, hogy a volánok miért nem olyan menetrendi struktúrát és vonalhálózatot terveznek, ami mindkét közlekedési ágnak megfelelne. Lennének utasok, lennének járatok, lenne bevétel. Lásd: megint csak a nyugati országok. Volántársaságok az utasokat a vasútra, illetve onnan "haza" hordja. (Persze vannak távolsági buszjáratok is, de megint csak versenyképesebb a vasút nagy távolságokban a rövidebb menetidővel.) Nálunk erre véletlen sem törekszünk... Sebaj, így kell gazdaságtalan közlekedéspolitikát folytatni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos még mindig tart a verseny az utasokért, pedig jól átgondolt menetrenddel a vasút és a volán is szerezhetne több utast. Például nem csak ráhordó járatok kellenének a vasútra, hanem 2 vasútvonal 1-1 állomását összekötni buszjáratokkal. Jelenleg a 142-es vasútvonal mentén fekvő településekről csak felfelé (Budapest) és lefelé (Kecskemét) lehet utazni. A 100-as vagy a 150-es vasútvonal mentén lévő településekre (Monor, Albertirsa, Cegléd, Délegyháza...)csak úgy lehet eljutni, ha először felutazunk Pestre, így az út 4-5-ször hosszabb és drágább.

      Törlés
  2. Felújítják, de 60-asra, biztosan nem lesz 3 perces menetidő Gyál és Pakony között, inkább 5 perc jó esetben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az én információim szerint 80-asra fogják felújítani.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Írd le véleményedet a bejegyzésről!

Népszerű bejegyzések